OLW – nu är det dags för fredagsmys

 

Om det finns någon reklamlåt som kan anses vara ledmotiv för början av 2010-talet, så är det kanske OLW:s dänga Fredagsmys. Som reklamkampanj har den haft större genomslag än någon har kunnat ana, och tack vare den enorma kulturella påverkan som låten haft – den sjungs både på fester och på skolgårdar runt om i hela landet – så har OLW kunnat dra stor nytta marknadsföringsmässigt. Det skulle kanske vara att gå för långt att säga att OLW har tagit patent på svenskt fredagsmys, men ingen annat företag är lika förknippat med den där härliga stunden när arbets- och skolveckan har tagit slut och helgen precis är till att börja.

 

Att Fredagsmys-låten har haft så stora framgångar är en kombination av flera olika faktorer. Den musikaliska biten gör förstås sitt till: låten har en text som är enkel att komma ihåg och en catchy melodi som lämpar sig alldeles utmärkt för allsång. Men det krävs mer än en bra låt för att en kampanj ska bli en hit. OLW tar fasta på positiva känslor som de flesta svenskar har inför en närmast helig institution: fredagskvällen. Det är då vi borrar ner oss i tv-soffan och laddar upp med chips framför en bra film eller ett roligt underhållningsprogram. Vi har gått hem från jobbet och kan slappna av med familjen eller vännerna. Att OLW:s låt påminner oss om en av de bästa stunderna på hela veckan är förstås en anledning till att den har blivit en succé.

 

OLW började med att producera ett antal filmer som har snurrat på tv och internet med Fredagsmys-låten som ledmotiv. Det var från början inte planerat att det skulle komma att bli en följetong, men tack vare den stora uppmärksamheten som filmerna rönt beslutade sig OLW för att spela ytterligare filmer. Filmerna har samma tema: de ska påminna tittarna om de härliga förväntningarna som en fredagskväll innebär – och, förstås, koppla ihop dessa positiva känslor med OLW som varumärke. Med facit i hand kan man inte säga annat än att OLW har lyckats utmärkt med det.

 

Satsningen på Fredagsmys-konceptet är ingen slump. Faktum är att det redan sedan tidigare finns ett bolag med just det namnet, vars affärskoncept är att sälja sådant som går att äta och dricka. Nyligen marscherade bolaget med taktfasta steg in i samma bransch som OLW genom att lansera sina egna chips, vilket innebär att det nu finns flera olika företag som slåss om kundernas gunst på fredagskvällen. Förutom de stora chipsmärkena OLW och Estrella har de flesta matvarukedjor sina egna märken – och så bolaget Fredagsmys. Vinnare är givetvis konsumenterna, som nu får tillfälle att välja bland ett flertal olika märken. Det gör att marknadsföringen blir än viktigare för att stå ut i konkurrensen, och där har OLW ett övertag tack vare sin enormt framgångsrika reklamserie med Fredagsmys som tema.

OLW 1

 

Taggar: