Har du finöl?

 

Det är säkert många som känner igen repliken ”har du finöl?” och som direkt vet var den kommer ifrån. År 1995 yttrade komikern Robert Gustafsson denna legendariska mening i en reklamfilm för öltillverkaren Spendrups och sedan dess har dessa ord fått fäste. Reklamfilmen heter egentligen ”Inga tillsatser” och det var just detta som Spendrups försökte få fram i videoklippet. I reklamen kan åskådarna se hur Robert Gustafsson spelar en karaktär som uppenbarligen har egna teorier om hur öl tillverkas. Det läggs en stark tonvikt på att det är skillnad mellan så kallad fulöl och finöl.

Filtrera din fulöl

I reklamfilmen visar Robert Gustafssons spelade karaktär hur man kan filtrera en fulöl för att på så sätt göra den till finöl. En välklädd reporter i skjorta och kavaj intervjuar honom där han sitter nedsjunken i sin soffa. På frågan om hur processen går till flyger han upp och börjar filtrera sin fulöl genom en halv limpa bröd och sina egna använda strumpor. Detta verkar inte få den effekt han hoppas på, vilket är den komiska poängen i filmen. För att väcka uppmärksamhet för en produkt använder sig reklamfirmor av många trick. Nyligen avslöjades det att id-skydd marknadsförs felaktigt, vilket bland annat visar hur branschen har förändrats sedan 1995.

Betydelsen av internet

I reklamfilmen om finöl har internet en viss betydelse. På 90-talet var denna innovation fortfarande ganska ny och det var långt ifrån alla som hade upptäckt tjusningen med att till exempel kunna få svar på sina funderingar om öl och annat. Om man är uppmärksam så ser man en gammal grå stationär dator som Robert Gustafssons karaktär sitter och surfar vid. På skärmen står det ”The Anarchists Beer-Sits” och det anspelas på att det är därifrån han har fått sin teori om hur man filtrerar öl. När han sedan tar första klunken på sin processade öl märker man dock att den inte smakar så bra som han nog hoppades.