Guldägget – ett hyllat branschpris

 

När den svenska reklambranschen samlas varje år för att dela ut det åtråvärda branschpriset Guldägget är syftet att uppmärksamma de reklammakare som stått för de bästa prestationerna under det gångna året. Eftersom Guldägget involverar hela branschen är alla stora aktörer inom reklam representerade, vilket gör att det är ett stort erkännande att få äran att ta emot priset. Ända sedan år 1961 har priset delats ut, och under det dryga halvseklet har reklambranschen förändrats radikalt i såväl form som utseende. Ändå är det liknande egenskaper som gör att reklam som fungerade då, även gör det nu.

 

Juryn består av hela 40 representanter plus en ordförande som tillsammans rangordnar årets bidrag. Deras kriterier består av fem huvudkategorier; två av de viktigaste är idéhöjd, där själva idéns kärna betygsätts och tydlighet, där omvandlingen från idé till handling står i fokus. De tre andra består av relevans, hantverk och omdöme. Det sistnämnda har varit en viktig aspekt genom åren eftersom Guldägget inte ska delas ut till en moraliskt förkastlig reklam, oavsett hur välgjord den är. Tillsammans bildar kriterierna en solid grund för att bedöma vilken reklam som är en värdig vinnare av Guldägget.

young man and young woman with  camera

 

Utmärkelsen delas ut på en stor branschgala som går av stapeln varje år, någon gång under våren. Där har alla stora reklambyråer sina medarbetare på plats och det är, förutom en social tillställning, också en möjlighet att stärka sitt nätverk tack vare idéutbytet med branschkollegor. Guldägget är det största och mest prestigefyllda priset som ges till det mest utmärkande bidraget i varje kategori, men det delas också ut Silverägg och diplom till andra bidrag. Antalet kategorier varierar från år till år, men vanligen handlar det främst om olika medier såsom TV, radio och tidning.

 

En annan kategori där det delas ut Guldägg som hör till de mer prestigefyllda är priset för bästa utomhusreklam. En bra annons på en reklampelare kan uppmärksammas av tusentals människor varje dag och du kan säkert komma på reklamer som etsat dig fast i ditt minne. Oavsett om du är på väg till jobbet, skolan eller på en väns möhippa i Stockholm är utomhusreklamer något som du tar del av och därför ett effektivt sätt att kommunicera sitt budskap på.