ICAs reklamsåpa

 

En bra reklamfilm kan göra mycket för marknadsföringen av ett företag. Att bygga ett varumärke handlar om att synas – och det var nog så ICA resonerade när de lanserade sin första reklam 2001. Från början var det nämligen bara tänkt att reklamen skulle produceras i fem avsnitt. De trodde knappast att den nu, 13 år senare, skulle fortsätta i samma takt och vara världens längsta reklamsåpa. Under åren har reklamfilmen samlat på sig utmärkelser av olika slag, däribland ett antal Guldägg som är reklambranschens finaste utmärkelse. Men större än branscherkännandet är kanske det folkliga genomslaget: skådespelare som Hans Mosesson, Paul Tilly, Cecilia Forss och Mats Melin har blivit snudd på folkkära tack vare sina populära roller i reklamserien.

 

ICA-reklamens upplägg är att såpan utspelar sig i en ICA-butik, där den stränge chefen Stig håller ordning på sina anställda. Den som varit anställd längst är Ulf, vars något okonventionella arbetsmetoder ibland retar Stig till vansinne. Därutöver finns det många karaktärer som funnits med under några år eller bara gjort inhopp i ett par avsnitt. Cindy och Jerry har varit med till och från i ett antal år medan kändisar som Jamie Oliver och Lill-Babs gjorde gästspel i korta snuttar. ICA-såpan ser ut att köra på samma koncept i framtiden. Även när skådespelare hoppar av finns det ersättare som skapar nya färgstarka karaktärer, vilket gör att producenterna för ICA-såpan räknar med åtminstone tio år till för Stig och hans anställda.

 

ICA använder sig visserligen även av annan marknadsföring, men det är reklamsåpan som är juvelen i kronan. När den 2007 tog sig in i Guinness rekordbok som världens längsta reklamsåpa fick den även internationellt genomslag. Branschkännare från andra länder inspirerades och tog till sig idéer om att ha en återkommande reklamsåpa istället för reklamfilmer oberoende av varandra. Tack vare regelbundenheten lyckas företaget som satsar på reklamsåpor skapa sig ett starkare varumärke när tittarna känner igen karaktärerna. ICA-såpan spelas in i Gustavsberg vid fem tillfällen varje år, där man viker ungefär två inspelningsdagar åt varje film. Det färdigklippta slutresultatet blir ungefär 45 sekunder långt.

 

Under den långa period som ICA-såpan har fortsatt visas på svensk tv har de högsta cheferna bytts ut flera gånger, men än så länge har ingen gjort någon ansats att lägga ner reklamsåpan. När Håkan Sjöstrand blev ny marknadsdirektör 2011 berättade han att han gillade reklamen – och med tanke på den stora framgång som reklamsåpan har haft skulle det nog stöta på stort motstånd om någon försökte lägga ner den. Det vore också ett dåligt affärsmässigt beslut för ICA, som har tjänat stora pengar på reklamsåpan. Tack vare det enorma kulturella genomslag som såpan har fått, betydligt större än vanliga reklamkampanjer, är såpan ett av företagets vassaste verktyg för att hävda sig i konkurrensen.

PENTAX Image

 

Taggar: