Populära reklammaskotar

 

Ett sätt att skapa framgångsrika reklamfilmer samtidigt som man skapar goodwill åt företaget är att ge företaget en rolig och igenkännbar maskot. Maskoten blir företagets ansikte utåt, och om den blir populär har man den perfekta utgångspunkten för att skapa en framgångsrik reklamkampanj med en serie olika reklamfilmer. Några av dessa maskotar har genom åren blivit särskilt populära.

Ett sådant exempel är fåret Frank, som hör till företaget Tele2 och som presenterades för första gången 2008. Tele2 använde sig då av en ordlek mellan de engelska orden cheap och sheep, och introducerade Frank med sloganen ”Born to be cheap”. Sedan dess har Frank medverkat i samtliga av Tele2:s reklamfilmer, där han ska föreställa företagets vd. Fåret är i verkligheten en robot, som skapats av samma team som arbetade med dinosaurierna i Jurassic Park-filmerna.

En annan maskot som är mycket viktig för sitt företag är Mr Green, som hör till just nätcasinot Mr Green. Mr Green framställs som en mystisk man med stil och klass som tycker om färgen grönt, och hans betydelse för företagets profil märks tydligt eftersom han både figurerar i casinots logotyp och i dess namn.

En maskot som blev så populär att han nu är en del av vår gemensamma kultur är Iprenmannen. Iprenmannen sågs första gången 1999 i en reklamfilm för det då nya värkmedlet Ipren, där han sjöng och dansade iförd en kostym som föreställde en levande Iprentablett. Reklamfilmens och Iprenmannens popularitet berodde sannolikt till stor del på den trallvänliga sången han sjöng, som sitter fast i mångas minne än. Iprenmannen spelades av den österrikisk-svenske skådespelaren Johann Neumann, som kom till Sverige 1969. Han inledde sin skådespelarkarriär i Sverige med en roll på Dramaten, och har även spelat några större filmroller, till exempel skurken Ödlan i filmen Jönssonligan på Mallorca. Trots det är han helt klart mest ihågkommen för sin roll som sjungande värktablett under några år på sent 1990-tal och tidigt 2000-tal. Iprenmannen skrotades som reklamkampanj 2011, i samband med att Ipren lanserade en ny sorts värktablett.

 

Taggar:

 
 
 
 
 
monograph