Mc Donalds – Livet har sina goda stunder

 

TV-reklamer har en tendens att fastna i våra huvuden – och det är faktiskt ett av de viktigaste skälen till att stora företag väljer att anlita reklambyråer till sina reklamfilmer och annonser. Ju tydligare och enklare ett budskap är, desto större är chansen att det är just den frasen eller sången som maler i konsumentens huvud. En sådan exponering stärker varumärket och är något som de allra flesta företaget finner enormt attraktivt ur reklamsynpunkt. Ett av de tydligaste exemplen under de senaste årtiondena på hur en välgjord reklam kan ha stort medialt genomslag är McDonalds reklam Livet har sina goda stunder. Signaturlåten med samma namn satte sig på var mans hjärna och ett tag var det den enda låten som folk gick runt och nynnade på. I det avseendet var reklamkampanjen definitivt en framgång och reklamfilmen visade sig vara en god investering för McDonalds.

 

Det var just den medryckande låten som fungerade som det grundläggande fundamentet i kampanjen. Den spelades upp till olika typer av filmer, där den gemensamma nämnaren var glada människor och mat på McDonalds. Två av de mest frekventa rollerna i reklamen spelades av skådespelarna Jesper Sahlén och Hanna Alström. De har sedan fått leva med att bli kända för just sin koppling till McDonalds – på gott och ont. Å ena sidan har det lett till nationell uppmärksamhet och igenkänning på gatan, å andra sidan blev de båda skådespelarna så intimt förknippade med matföretaget att de hade svårt att få roller i dramaproduktioner.

 

En reklamfilm är alltid en stor produktion numera, och Livet har sina goda stunder var inget undantag. I takt med att konkurrensen om kunderna ökar och reklamtiden på tv blir allt dyrare gör företagen mer och mer påkostade reklamfilmer. Det visas väl alldeles mest tydligt under pauserna i amerikanska Superbowl, där filmerna mest liknar små kortfilmer med specialeffekter och kända skådespelare. Riktigt så stora produktioner har det aldrig gjorts i Sverige, men trenden är densamma: företag spenderar mer och mer pengar på reklam. Den generella regeln är att ju större företaget är, desto mer pengar kan läggas på marknadsföringssidan. Det gör att ett företag som McDonalds kunde producera en så framgångsrik reklamfilm som Livet har sina goda stunder – vilket kanske inte hade varit möjligt för en mindre snabbmatsrestaurang.

 

Att många av livets goda stunder är matrelaterade säger inte många emot, men om det blir för mycket av det goda riskerar det att slå över i negativa effekter. Ett exempel på det är övervikt, som medför ökad risk för sjukdomar samt förkortar medellivslängden. Dessutom kan det vara ett socialt hinder för många människor. För den som har försökt gå ner i vikt men inte nått hela vägen kan bukplastik hos en plastikkirurg vara ett alternativ.

Mc Donalds 1

 

Taggar: