Igenkänning i framgångsrika reklamfilmer

 

Sedan lite drygt tio år och fram till idag så har vi fått se prov på vad man minst sagt kan kalla långkörare när det gäller reklamfilmer. Så pass vana har vi blivit att vi numer förväntar oss att reklaminslag ska ha en uppföljare eller allra helst flera. Vi har kommit att förvänta oss bekanta ansikten och en så kallad igenkänningsfaktor för allt vi ser på teve, inklusive reklamfilmer. Dessa bekanta ansikten och syns dessutom ofta i andra sammanhang, och har nästan blivit synonyma med företagets logotyp.

 

Framtida klassiker
Det finns all anledning att tro att vi framöver bara kommer att se ännu mer av detta fenomen med karaktärer eller skådespelare som representerar företag i alla sammanhang med reklam. Denna prognos är rimlig speciellt om man tittar på vilken typ av reklamfilm eller kampanj som de senaste åren prisats av den egna branschorganisationen . Där märker man tydligt att filmer med antingen en känd skådespelare eller återkommande karaktärer, som gör kampanjen till en slags såpa, är det som allra helst premieras.50's TV commercial

 

Varför denna trend?
Man kan fråga sig varför reklam har tagit denna inriktning de senaste åren. Anledningen är naturligtvis att vi gillar att se något som vi redan är bekanta med, och ett ansikte eller en figur som vi redan ”känner” är någon som vi är mer benägna att lita på. Vi tycker förmodligen fortfarande om att bli överraskade av det oväntade eller upptäcka nya saker, men känslan av trygghet som vi får av att känna igen något är oslagbar i dessa sammanhang. Om ett företag i sin marknadsföring gång på gång använder samma karaktärer, figurer eller skådespelare så blir det möjligt att i dessa stoppa in en rad egenskaper så som till exempel pålitlighet, ärlighet och kvalitet.

 

Taggar: