Allt mer reklam för internetcasinon

 

Den kanske mest lukrativa branschen att ge sig in i just nu är spelbranschen – i alla fall om du är ett utlandsbaserat företag med internetcasino. Under 2014 ökade de oreglerade internetbolagen sin omsättning med 40 procent, på bekostnad av den svenska statens spelbolag som tappade en halv miljard i vinst.

Denna ökning syns också i våra tv-rutor. Under 2014 satsade alla dessa internetcasinon sammanlagt 3,7 miljarder kronor på spelreklam, och alla som äger en tv har nog märkt av de många nya casinosajter som man har gjort reklam för under det senaste året. För att nämna några exempel: Casumo, med sina dansande marshmallows som bara vill ha roligt, Vera & John, som fyller kontoret med ett rosa bollhav, Leo Vegas, med Frank Andersson som sin talesperson och Vinnarum, som uppmanar tittaren att testa sin tur, för att bara nämna en bråkdel av alla de internetcasinon som marknadsfört sig i tv på olika sätt. Alla de casinon som har räknats upp, och många fler, hittar du på Casinosidan.com.slots-641738_640

All reklam har dock inte glidit förbi samhällets kontrollanter helskinnad. Vinnarum, som tillhör Bonnier Gaming, hade till exempel förutom tv-reklam även investerat i en så kallad banner på olika hemsidor på internet. Bannern bestod av en bild på en mamma med sitt lilla barn och en stor nalle, med texten ”Så fick hon ut 1,1 miljoner på mammaledigheten”, och antydde att hon gjorde detta genom ett ”genidrag”. Denna banner anmäldes till Reklamombudsmannen av en privatperson, och Reklamombudsmannens opinionsnämnd bedömde att den var socialt oansvarig. RON menade bland annat att det var ”besvärande” att reklamen antydde att hasardspel har med intelligens eller strategi att göra, när det i verkligheten handlar om tur eller otur.

Dessa bolag har dock inte lagt ner så mycket pengar på reklam förgäves. Joakim Rönngren, som är kommunikationschef på Lotteriinspektionen, anser att utvecklingen av de oreglerade spelbolagen på den svenska marknaden är ”häpnadsväckande”, och beskriver situationen som att ”korken mer eller mindre har gått ur”. Idag står de utländska aktörerna för hela 57 procent av den svenska spelmarknaden, medan de statligt kontrollerade ATG och Svenska spel står för 42 procent.

 

Taggar: